NVWA Meldwijzer is vereenvoudigt

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft bekendgemaakt dat het voor voedselbedrijven nu eenvoudiger is om onveilige voedingsmiddelen te rapporteren dankzij de vereenvoudiging van de meldwijzer.

Voedselbedrijven hebben de wettelijke verplichting om onveilige voedingsmiddelen te rapporteren aan de NVWA. Dit is van toepassing op voedingsmiddelen die geïmporteerd, verwerkt, geproduceerd, geleverd, vervoerd, verkocht of opgeslagen zijn. De verbeterde meldingsprocedure ondersteunt bedrijven effectiever in het bepalen wanneer zij een melding moeten doen bij de NVWA. Het achterwege laten of niet tijdig melden van (potentieel) onveilige voedingsmiddelen wordt beschouwd als een overtreding, waarop de NVWA actie onderneemt. Bij twijfel dient een melding binnen vier uur gemaakt te worden. Wanneer wordt een voedingsmiddel als onveilig beschouwd?

Volgens de NVWA is een voedingsmiddel elke stof of product, bewerkt of onbewerkt, dat bedoeld is voor menselijke consumptie. Een voedingsmiddel wordt als onveilig beschouwd indien het bijvoorbeeld vreemde materialen bevat zoals metaaldeeltjes, glasscherven of plastic; bedorven is; of niet voldoet aan de wettelijke normen door een te hoge concentratie van chemische stoffen (zoals dioxine) of (micro)biologische besmetting (bijvoorbeeld Salmonella).

In dergelijke gevallen kunnen voedselbedrijven online een melding indienen op de website van de NVWA. Hiervoor zijn ten minste de volgende informatiepunten over het (mogelijk) onveilige product nodig:

  • Partijcodering en relevante kenmerken van de partij;
  • De reden voor de melding, zoals de resultaten van laboratoriumonderzoeken;
  • Informatie over afnemers en leveranciers;
  • De leveringsdatum en indien relevant, het exacte tijdstip van levering;
  • De omvang of hoeveelheid van de geleverde producten;
  • De reeds genomen of nog te nemen maatregelen.